In het weekend van 12 oktober heeft in Rotterdam het World Food Festival plaatsgevonden. Hierbij werd de gehele voedselketen gepresenteerd, van zaadje tot aan de oogst met als focus gezonde voeding. Deze sector werd daarmee als innovatief en duurzaam gepresenteerd en bezoekers, Consumenten, konden kennismaken met “de reis van ons voedsel”. Met excursies en een presentatie rondom de Markthal was er een interactief programma neergezet waarbij ook een kas was geplaatst waar de tuinbouw zich kon presenteren en allerlei producten geproefd konden worden. De gemeente Rotterdam was initiatiefnemer waarbij diverse omliggende gemeenten zoals ook gemeente Westland waren aangehaakt.
Een mooi staaltje PR, goed uitgevoerd en drukbezocht maar ergens toch ook wel bijzonder. Wetende dat het initiatief kwam van een gemeente als Rotterdam, bekend van haar haven en petrochemische, fossiele, industrie en niet zozeer van voedselproductie. En niet van een gemeente als Westland waar het thema voedsel veel meer past bij de economische bedrijvigheid. Dat was Westland zich wel bewust zo bleek omdat het zelf ook met het idee speelde om een dergelijk evenement te organiseren, maar Rotterdam was haar blijkbaar voor geweest en Westland besloot zich bij het initiatief onder regie van Rotterdam aan te sluiten.
Je zou dan kunnen denken dat Westland zich de kaas van het brood heeft laten eten. Dat Rotterdam met de veren van een ander is gaan pronken om zich een nieuwe identiteit aan te meten nu de petrochemische industrie in een steeds kwalijker reuk is komen te staan. En ergens is dat ook wel zo. Via de Rotterdamse haven wordt vooral veel ingevoerd en gedistribueerd, maar de grootste waarde wordt op andere plaatsen in de voedselketen toegevoegd. Ergens wringt het dus. Een treffend voorbeeld was de Fruit Logistica van enkele jaren geleden waarin zowel Rotterdam als Westland met een min of meer gelijke boodschap zich presenteerden, maar wel met afzonderlijke stands, als elkaars concurrenten.
Met deze blik wordt geredeneerd vanuit identiteit en concurrentie. Als je nu wat uitzoomt naar de wereldschaal waarop voedselproductie nu eenmaal plaatsvindt, dan kun je beter samen optrekken als goede buren die elkaar wat te beiden hebben. Dan zie je vooral een compleet voedselcluster met een sterke productie- en distributiefunctie en is er wereldwijd een mooi verhaal te vertellen. Met een gecombineerd budget kan de marketing van Westland zo krachtiger neergezet worden dan voorheen en onderdeel zijn van een breder cluster.
Misschien was de samenwerking tijdens het World Food Festival zo wel een geslaagde eerste stap op weg naar een krachtige en geïntegreerde presentatie van het moois wat de tuinbouwsector te bieden heeft!